Dijous 19 d’octubre, els alumnes de biologia de 1r de batxillerat hem anat a l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona, situada al campus de la UPC a Castelldefels.

Allà, hem tingut l’oportunitat d’endinsar-nos en l’àmbit científic amb la biologia, la física, la química i les matemàtiques amb el doctor en física Dani López, en el taller «Experiments a la cuina de casa».

Un dels experiments que més ens ha cridat l’atenció ha consistit en dos globus inflats d’aire, un més que l’altre, que estaven relligats cada un d’un costat d’un tub de vidre. Al deslligar-los, hem observat com el globus amb menys aire s’acabava de desinflar, inflant l’altre globus. Ens han explicat que aquest procés era degut que el petit globus tenia més pressió atmosfèrica sobre les parets que el gran, i per això l’aire s’havia desplaçat d’aquesta manera. Però el més apassionant d’aquest fenomen el podem relacionar amb l’intercanvi de gasos en els alvèols pulmonars, ja que s’inflen i desinflen com els globus. Això és possible gràcies a un líquid que els envolta, que redueix la seva tensió superficial.

 

Un altre experiment que ens han mostrat consistia en observar les propietats dels lípids, l’aigua i el gas. Per fer-lo, necessitem dos gots, en un hi posarem aigua i en l’altre aigua amb gas. En els dos gots hi introduirem uns bocins de xocolata. Tot seguit observarem que en el got amb aigua, els bocins precipitaran i es quedaran al fons. En canvi, en el got amb aigua amb gas, la xocolata oscil·larà amunt i avall pel líquid. Aquest fenomen és degut a que les bombolles de gas s’uniran al voltant de la xocolata pels lípids que conté. La xocolata més les bombolles augmenta el volum dels bocins inicials, però la massa es manté, per tant, la densitat disminueix (d=m/v) i pujaran cap amunt els bocins amb bombolles. Quan arriben a la superfície de l’aigua, els gasos s’alliberaran a l’exterior i els bocins de xocolata precipitaran de nou fins que tornin a ser envoltats per bombolletes.

Ens han agradat molt, les explicacions del professor, que eren clares i entenedores. Es notava que gaudia amb el tema que hem tractat i dialogat. Sempre feia preguntes per assegurar la nostra comprensió i per fer la classe més dinàmica i interactiva.

En resum ha sigut molt interessant. Hem estat capaços d’escoltar atentament gairebé unes tres hores seguides!

Alumnes de 1r de batxillerat A

image (1) image

By ELCRIT